Backpackers

Na een lange omweg zitten we eindelijk in de trein richting Munchen, maar we gaan er waarschijnlijk in Stuttgart uit om daar te overnachten. Voor deze trein had je blijkbaar een reservering nodig als je een stoel wilde, dus zitten we nu met z’n drieeen onder een bagagerek

slapen vannacht in een Hostel

Na alle omwegen en avonturen in de bagagerekken van de trein zijn we eindelijk in Stuttgart aangekomen, niet wat we wilden, maar wel de eerste stopplek. In een hostel langs t spoor hebben we 3 bedden geboekt in een dorm en zijn ff snel wat gaan eten in de stad. Ook hebben we een lekker 0,5 litertje weizen bier op als begin van de vakantie. Terug op de kamer was onze kamergenoot er ook, rare snuiter want hij heeft nog niks gezegd. Na een lange dag waarin we 13 uur hebben gereisd gaan we nu lekker slapen en morgen onderweg naar Oostenrijk

dag 2

De eerste nacht hebben we overleefd, wel kwam er nog midden in de nacht een andere man bij ons in de dorm slapen. Hij snurkte als een gek totdat onze andere kamergenoot iets tegen hem aan gooide en hij wakker werd. Dat was t moment dat ik eindelijk weer in slaap kon vallen.

Om 8:36 hadden we de trein van Stuttgart naar Munchen, we hadden zoals gewoonlijk geen plekken maar mochten in een coupe voor t personeel zitten. We zitten nu in de trein naar Woergl!

Bij Feyenoord kijken

Vandaag zijn we rond half 3 aangekomen op t punt waar we gisteren al wilden zijn, Leogang! We hebben onze tent opgezet in een bermpje op een bikecamping en zijn richting de voetbalwedstrijd Red Bull Salzburg – Feyenoord gegaan. Helaas hebben we deze wedstrijd verloren, wel hebben we foto’s met een aantal spelers kunnen maken en was het toch leuk. Weer terug bij ons tentje hebben we twee blikken soep gekookt en gelijk uit t blik gegeten. Nu zitten we een biertje te drinken en gaan zo naar bed!

dag 3

We vertrokken vandaag naar Lienz in Osttirol! Na 5 uur reizen kwamen we uit in het stadje dat Bram al kende van eerdere vakanties. We staan op een camping met iets meer gras wat ook wel fijn is. Na het opzetten van de tent hebben we 40 minuten naar de gondel/rodelbahn gelopen en natuurlijk gerodelt. Vervolgens hebben we boodschappen gedaan en heerlijke spaghetti bolognese gemaakt. Omdat willem die nacht 18 werd zijn we naar wat clubs geweest in het dorp en dat was erg gezellig!

dag 4

Na onze eerste nacht in Lienz waren we weer vroeg uit de veren. We waren alleen vergeten dat de winkels dicht zijn op zondag, dus moesten spaghetti zonder saus en een blik soep maken voor ontbijt. Na dit feestmaal zijn we richting de klettersteig gegaan en hebben daar 3 trails gedaan, wat super leuk en uitdagend was! Hierna hebben we in t lekkere oostenrijkse weer (27 graden) de F1 gekeken. Omdat het Willems verjaardag was zijn we in het dorpje wat gaan eten… Scnitzels ofcourse. Nu weer terug op de camping en op tijd naar bed, want we moeten morgen 6:00 op om richting Bologna te gaan.

Dag 5 Bologna

We moesten vandaag heel vroeg op. Om 6:00 stond de wekker, zodat we genoeg tijd hadden om de tent op te ruimen en naar Lienz HBF te lopen. Onderweg hebben we nog even een stokbrood gehaald en dat was ons ontbijt en lunch. We hadden vandaag de trein naar Bologna en dit was ook de eerste keer dat we in alle treinen gewoon lekker konden zitten. We hadden zelfs een hele coupe voor onszelf! Aangekomen in Bologna zijn we in de miezerregen naar ons appartementje gelopen en hebben daar pizza’s in de oven gedaan. Na dit feestmaal hebben we nog een beetje sightseeing gedaan in het centrum en hebben een klein biertje gedronken.

dag 6 Rome

De stalen wielen van de italiaanse sprinter ratelen over de roestige rails. Vanuit de azuur blauwe lucht laat de felgele zon zijn stralen los over het mooie Rome. We komen aan op het station Termini dat we nog goed kennen van de Romereis 2 jaar geleden. We lopen met onze spullen naar de hostel waar we de komende 3 nachten slapen. Het is niet de meest geweldige buurt of kamer, maar het heeft 3 bedden en dat is alles wat we nodig hebben. We besluiten om de stad nog even te exploren en lopen langs het colloseum over de Via Imperiali naar het witte gebouw van Mussolini. We vervolgen onze weg naar het Piagio del Populo, lopen een klein stukje naar een supermarkt en eten onze avondeten: een stuk pizza en 4 mueslirepen, op een bankje op. Vervolgens lopen we terug naar onze slaapplek en vallen vroeg in slaap

Dag 7 Rome

Vandaag iets langer uitgeslapen, want we waren best kapot en van 08:00 – 20:00 in een stad rondlopen vonden we iets te lang. Het plan was om naar t colosseum te gaan, maar die bleek al volgeboekt te zijn. We besloten dus om in de felle italiaanse zon een uur naar t kleinste land ter wereld te lopen. We kwamen aan op het prachtige ronde sint Pietersplein en gingsn in de superlange rij staan die best wel snel bleek te gaan. In een half uur stonden we in de prachtige vaticaanse katedraal de sint Pieter. Na een tijdje rondgelopen te hebben besloten we dat we genoeg hadden gezien. We zijn toen om het hele land gelopen. Ook wilden we eigenlijk nog even de Vaticaanse musea in, maar dat bleek toch wel erg prijzig. ‘s avonds hebben we lekker een goedkoop hapje gegeten bij een pizzeria en zijn daarma weer richting t hotel gegaan.

Dag 8 Rome

Vandaag ging de wekker om 8:30, wat voor ons erg laat is, maar er kwam geen beweging in en we hadden toch pas kaartjes vanaf 12 uur voor het Colosseum, ‘t forum Romanum en de Palatijn. Dus we besloten om nog even lekker in de kamer te chillen. Toen de hitte echt begon te komen zijn we op pad gegaan. De spanning was erg aanwezig en bij elk fluitje schrokken Willem en ik ons een hoedje. We hadden nog een beetje post-traumatische stress van de Romereis in 2017. Het Colosseum bleek erg mooi te zijn en het was ook leuk om er langer dan 5 minuten rond te lopen. Na alles grondig te hebben bekeken leek het ons tijd voor een euroknaller bij de maccie. We zijn naar de Trevifontein gelopen, want daar was de dichtsbijzijnde mac. Na wat foto’s te hebben gemaakt bij deze prachtige fontein zijn we terug gelopen naar t forum en zijn hier naar binnen gegaan. We wisten zelf nog aardig wat, maar zijn toch stiekmen achter een Amerikaanse tour aangegaan. We vonden dit op een gegeven moment toch erg ongemakkelijk en besloten de Palatijn te beklimmen waar we hebben genoten van een prachtig uitzicht over Rome. Na dit allemaal te hebben gezien, zochten we de dichtbijzendste supermarkt op, kochten ons backpackers avondeten en hebben dit in de schaduw van t Colosseum opgegeten.

Dit is het befaamde beeld/steen waar Willem en ik de vorige keer op stonden?

Dag 9

Vandaag moesten we om 06:00 opstaan, we hadden namelijk de boot van Bari naar Patras geboekt. Zwijgend kleedden we ons aan en liepen naar station Roma Termini. We hadden ingecalculeerd dat we 1 trein mochten missen om nog optijd te zijn. De eerste trein had echter al vertraging dus we hadden de 2e als gemist. Na langs Pompeii en de Vesuvius te hebben gereisd kwamen we aan in Salerno waar we de bus moesten pakken. De bus chauffeur had alleen blijkbaar geen ider waar die heen moest, dus na wat gevloek in vloeiend Italiaans van wat mede-reizigers kwamen we met 2 minuten speling aan bij de trein. Eenmaal in Bari hebben we onszelf ingecheckt en zijn tussen de vrachtwagens naar het schip gelopen. We hadden natuurlijk geen hutten, want dat was te duur. Dus we sliepen op het deck, het was alleen erg rumoerig hier. Toch vielen we alledrie in slaap op de ietwas oncomfortable stoelen

Op de boot naar Patras

Dag 10

Om 06:00 werden gewekt om naar een andere ruimte te gaan waar ze vliegtuigstoelen hadden staan. Hier konden we allemaal 4 stoelen claimen en toch nog een paar uurtjes gaan liggen. Uiteindelijk meerden we aan in Patras een havenstad in Griekenland en gingen op weg naar de camping die we hadden uitgezocht. Deze bleek echter gesloten dus moesten we nog 1.5 km doorlopen naar de volgende camping, hier hadden we wel succes. We hebben ons tentje opgezet en de rest van de middag genoten van de felle Griekse zon op het strandje bij onze camping. Stiekem hebben we alledrie ook een klein dutje gedaan op het strand. ‘s avonds hebben we wat gegeten in het restaurantje en hebben de hele avond spelletjes gedaan. Na een douche is het nu tijd om lekker te gaan slapen

Dag 11

Vandaag was een relaxdag! We werden rond 09:00 de tent uitgebrand en zijn toen maar met tegenzin naar de harde buitengrond verplaatst. We hebben daar nog een uurtje in de schaduw gelegen. Ook hadden we wat brood en beleg gehaald bij de lokale minimarkt. Na dit ontbijt zijn we ff op het strand gaan liggen en hebben daar de rest van t brood en beleg opgegeten als lunch. Toen we dit weer zat waren zijn we aan een tafeltje gaan zitten en hebben de rest van de middag spelletjes gespeeld. Als diner hadden wij weer onze spaghetti a la backpackers gemaakt en om de avond af te sluiten nog even een potje gekaart op het terras. Al met al een rustig dagje

Dag 12 Diakofto

Vandaag konden we nog even lekker uitslapen. Althans dat was het plan, we werden namelijk gewoon weer de tent uitgebrand. Dus om 9:00 lagen we weer op onze handoeken buiten de tent in de schaduw af te koelen. Na wat stokbrood met ham hebben we al onze spullen ingepakt en de tent weer opgeruimt en zijn nog even een potje gaan kaarten. Rond een uur of 3 zijn we opzoek gegaan naar het busstation in Patras, want we moesten een bus hebben naar Diakofto. Uiteindelijk hadden we deze gevonden en konde lekker gaan zitten. Aangekomen in het gezellige stadje zijn we gelijk naar ons appartement gelopen. Er was nog wat verwarring over de betaling, maae uiteindelijk was dit goed opgelost met het vrouwtje dat zeer gebrekkig Engels sprak. We hebben daarna bij de supermarkt aardappeltjes gekocht en wat worstjes en hebben die klaargemaakt na eerst uitgevogeld te hebben hoe de elektriciteit werkte. Na deze heerlijke maaltijd stond er ook nog een literbak ijs van €1.69 op ons te wachte. Al met al een rustig dagje.

dag 13

Vandaag ging om 07:00 de wekker, want we zouden een mooi treinritje maken naar Kalifrata. Dit was dan ook prachtig en het treintje zelf was ook erg leuk. Soms had je het gevoel alsof je in de lucht vloog omdat de rails zo smal was. Aangekomen hebben we een wandeling van 2 uur gemaakt, waarin we ruzie hadden met een aantal k*thonden achter een hekje en waar we een schildpad op de weg zagen. Na halverwege even een wildplaspauze te hebben gehouden gingen we weer terug naar ‘t station en weer terug naar ons appartement. Het was 14:00 toen we terug waren, dus we besloten nog even richting de zee te lopen. We waren niet van plan om te gaan zwemmen, maar hebben dit uiteindelijk toch gedaan en het water was heerlijk. ‘s avonds hebben we op een terras voor €2 een pita gyros op en gaan nu lekker slapen. Morgen naar Athene!

dag 15

Athene

Vandaag is de dag dat we ons begeven naar het doel van deze reis; Athene! We hadden om 11 uur de bus en kwamen dus al redelijk vroeg aan in Athene want het was maar 3 uurtjes reizen. Eenmaal aangekomen hadden we geluk dat de schoonmaaktster buiten zat, want we waren veel eerder aangekomen dan aangeven. Deze mevrouw liet ons naar binnen en legde alles uit. Verder hebben we deze dag niks meer gedaan, wel hebben we wat spulletjes gehaald bij de supermarkt en gekookt.

Dag 16

Vandaag konden we lekker uitslapen, want we hadden om 13:00 afgesproken met een griekse vriend van Willem, Fivos. Hij woont in Athene en kon ons dus alles uitleggen en rondleiden. We hebben allerlei monumenten gezien en zijn ook de heuvel naast de acropolis opgeklommen, waar we een geweldig uitzicht hadden over de stad en op de acropolis. Hierna hebben we wat gegeten bij een lokaal zaakje en vervolgenden onze weg langs de universiteit van Athene naar wat winkels, waar Willem en Bram nog een vet shirt hebben gekocht. Ze hadden helaas niks in mijn maat. Als tussenstop hebben we op een 360° bar wat gedronken en grieks gegeten bij een gezellig zaakje! Het was echt een superdag om met een local rond te lopen!

Dag 17

Vandaag was een dag waarin we niet een heel duidelijk idee hadden over wat wilden doen. Uiteindelijk besloten we een van de hoogte bergen in de stad Athene te beklimmen. Bovenop stond namelijk een klein kerkje en we waren erg benieuwd naar het uitzicht, want hoogbouw is verboden in Athene, dus je kan erg ver kijken. We beklommen deze berg op het heetste moment van de dag, handig… Maar het uitzicht was het uiteindelijk toch wel waard. We konden vanaf hier alle bezienswaardigheden van de stad zien en zijn na een tijdje gezeten te hebben weer naar beneden gegaan. ‘s avonds hebben we spaghetti bolognese gemaakt, wat natuurlijk weer overheerlijk was.

dag 18

dag 19

De wekker ging al om 5:00, want we moesten vroeg op pad en Willem moest al op tijd op het vliegveld staan. Na wat gemopper waren we uiteindelijk allemaal wakker en namen na 2 weken afscheid van Willem. Ook wij ging al om 6:00 naar het station toe, want we hadden de trein van 6:22 naar Thessaloniki. Aangekomen vroegen wij bij het infopunt hoelaat de volgende trein was naar Sofia, we kregen het antwoord dat deze pas om 23:50 ging. Dit was natuurlijk geen optie voor ons, dus zijn we maar met de bus gegaan. Hiervoor moesten we ook 4 uur wachten, dus besloten we om door de 2e stad van Griekenland te lopen. Het was niet heel interessant, dus we waren blij dat we hier geen nacht waren gebleven. In de bus naar Sofia heb ik Max naar zijn overwinning op de Hockenheimring kunnen juichen!! In Sofia zijn we even langs de lokale Billa gegaan en in onze mooie en goedkope hotelkamer hebben we ons avondeten genuttigd.

Dag 20

Vandaag was t plan om om 9:00 naar het ontbijt te gaan. We hebben alleen allebei de wekker niet gehoord en werden pas rond 12:00 wakker. Geen ontbijt voor ons dus… Maar dat maakte niet heel veel uit, uitgerust en wel hebben we ff wat gegeten en zijn de mooie stad gaan verkennen. We zijn naar een klein kerkje op de binnenplaats van een hotel gegaan en hebben de Alexander Nevsky Katedraal bezocht die volgens ons helemaal in Oost-Europese stijl was. Hierna hebben we een fles water gekocht en dit in een gezellig park opgedronken. Na dit alles zijn we weer terug naar de hotelkamer gegaan en hebben ook nog even snel wat gegeten. Het uitslapen was vanochtend toch erg lekker en we hebben gewoon een hele leuke dag gehad. Morgen weer de stad ontdekken en de nachtbus naar Budapest!

dag 21

Vandaag hebben we wel ontbeten bij het hotel en het was heerlijk. Lekker scrammbled eggs met toast, een worstje, wat spekjes, een glaasje jus en een kopje koffie! Na dit heerlijke ontbijt hebben we geprobeerd om 3 van de grootste geloven op aarde in een dag te bezoeken. Eerst gingen we naar de kerk, vervolgens zonder schoenen de moskee in en daarna probeerden we de synagoge binnen te komen, maar dat lukte niet. Na dit alles hadden we alle bezienswaardigheden van Sofia eigenlijk wel gezien, dus besloten we naar een shopping mall te gaan. Hier hebben we vervolgens alleen maar basketball gedaan in de arcade hall en alle records verbroken. We wisten niet was we met al die tickets moesten dus hebben die weggegeven aan een kleine kinderen. ‘s avonds moesten we de bus in naar Budapest en we waren blij verrast, want we hadden erg veel beenruimte!

Dag 22 Boedapest

Na een hele lange reis, met motorpech, waardoor we 3 uur stil hadden gestaan kwamen we aan bij de grens van Servie naar Hongarije. In dit soort landen duurt dit allemaal wel ff en moet je door de grenscontrole van Servie om het land uit te gaan en door de grenscontrole van Hongarije om het land in te gaan. Afin, we kwamen rond een uur of 12 aan in Budapest en startten onze lange weg, 1.5 uur lopen met backpacks om, van het station naar het appartement. Onderweg hebben we even een stokbroodje gehaald bij de supermarkt en dit opgegeten in een parkje. Ook ben ik even snel een restaurantje ingesprint, omdat ik mn plas echt niet meer kon inhouden. Aangekomen in het appartement hebben we hier even gechilled en zijn vervolgens naar de vissersbation gegaan, waar we een geweldig uitzicht hadden over het parlementsgebouw. Op de terugweg naar het appartement besloten we om lekker bij een restaurantje wat te gaan eten als afsluiting. Bram had ducklegg en ik een wienerschnitzel. Onder genot van live muziek aten we dit op en genoten nog van een lekker toetje voor maar 1400 Hongaarse Forinten. Op de kamer hebben we nog genoten van een lekker biertje.

dag 23 Boedapest

Vandaag is de laatste dag samen van deze backpackreis, vanacht wordt Bram om 3:15 opgepikt door z’n taxi. We hebben vandaag een boottochtje gedaan over de Donau en genoten van het uitzicht. Na dit relax momentje hebben we de klim gemaakt naar de citadel, wat best hoog boven de stad gelegen was. Hier hebben we lekker gezeten en af en toe gelachten om alle britse accenten om ons heen. Het was vandaag een rustig dagje, maar toch was de klim naar boven nog wel ff lopen. Gelukkig konden we naar beneden een stukje afsnijden door de glijbaan te pakken ?. Als afsluiter hebben we een broodje doner gehaald en nemen zo nog een biertje. Morgen ben ik dan alleen en ga naar de F1 om Max aan te moedigen!

Formule 1

dag 25 Dolomieten