Rondje Zuid Limburg

Vandaag weer ff op de Aeroad gestapt voor een rondje Zuid Limburg. Even voor negenen op de fiets na een ontbijt van 2 sneeën biologisch speltbrood welke nauwelijks weg te kauwen waren. Leken wel plakken baksteen.

Bidon vol, toch weer mooi weer, graad of 20, bleek zonnetje en wel wat wind.

Eerst naar Gulpen en dan rechtsom richting Eys op zoek naar de beroemde Eyserbosweg uit de Amstel Gold Race.

Ik zie plots een bord AGR 2/3 en besluit die te volgen. ‘Dan kom ik vanzelf op al die beruchte klimmetjes’ denk ik.

Echter na 3 bordjes ben ik het spoor bijster, dus ga ik weer op de gok hier en daar links of rechts of rechtdoor.

Ik kom toch bij het dorpje Eys en zie een weg omhoog lopen door een bosje. ‘Dat zal de Eyserbosweg dan wel zijn’ denk ik, maar geen naambordje te zien. Geeft niks, is een leuke klim dus gaan.

Hierna richting Valkenburg voor de klimmetjes daar.

Maar eerst Valkenburg voorbij voor de Keutenberg.

Die weet ik en ik wring mezelf omhoog. Het eerste stuk is best stijl, iets van 22 %. Maar op het lichtste verzet (36-28) gaat het aardig. Bovenop het plateau rechtsom langs Scheulder naar Sibbe. Hier naar beneden (makkie an, het is smal en de bochten zijn onoverzichtelijk en ik heb geen zin mezelf en de Canyon in de kreukels te rijden).

Dan linksaf naar Valkenburg en de op zoek naar de Cauberg.

Na wat zoeken vind ik die en hup, naar boven. Ook nu de ketting bijna helemaal naar links, maar het gaat aardig. Ik heb niet het idee/gevoel dat het extra vlot gaat, maar het gaat. Er rijden geen andere fietsers dus ik heb ook geen richtpunt.

Dan de lange afdaling naar Maastricht.

Helemaal onderaan linksaf, en dan richting Cadier en Keer om daar aan de lange klim naar Gulpen te beginnen.

Een lange niet zo steile klim van ca 10 km langs de Amerikaanse begraafplaats Margraten. Het 1e stuk vanaf Maastricht tot aan Cadier is wel wat stijler, maar na Cadier kan ik op het buitenblad verder. Helaas pakt Strava dit stuk niet goed op, mijn gemiddelde komt niet onder de ca 29 km/u maar volgens Strava doe ik nog langer over dit vlakkere stuk dan het eerste steile stuk.

Bovenaan gekomen duik je naar beneden naar Gulpen. Ik schakel een aantal tandjes af en geef gas naar beneden. Natuurlijk steekt er halverwege een kerel met een hond het pad over. Ik hoef niet te bellen want het gegier van de remblokken op de carbon velgen maakt genoeg herrie om die vent te laten stoppen. Maar weg snelheid natuurlijk..

In Gulpen draai ik rechtsom de Gulperberg op. Een kort maar steil klimmetje van 14%.

Ik rij een grietje van ongeveer 16-17 jaar voorbij, die mij even later weer voorbij schiet. Uitsloofster !

Ik rij de berg af aan de oostkant en keer onderaan om om de bult nog een keer van de officieële kant op te fietsen. Nog een keer 14% over een lengte van maar ca 200 m. Poe, die valt me zwaar !

Bovenaan op het vlakke plateau rij ik vol in de wind, en ik krijg m’n pedalen amper nog rond. Zelfs de van zichzelf snelle Aeroad helpt nu niet (je moet wel zelf de boel een beetje aanslingeren om gang te maken). Het plan om nog ‘even’ naar de Camerig te rijden laat ik dus maar schieten. Dat gaat niks meer worden, ik ga naar huis en neem een bak cornflakes !