Havenhoofd

Het beloofd weer een mooie dag te worden en dus druk op de fietspaden. Ik besluit om de auto te pakken en richting Goeree te rijden, in de hoop dat het daar een stuk rustiger is dan hier in de buurt. Ik heb nog geen vaste route in mijn hoofd zitten. De auto parkeer ik bij de buitenhaven van Stellendam. Waar het normaal gonst van visetende mensen is het nu totaal uitgestorven. Ik heb de parkeerplaats geheel voor mijzelf. De vissersboten liggen aan de steiger in het zacht kabbelend water van de buitenhaven. Ook op deze boten is geen leven te bekennen , de visnetten wapperen zachtjes heen en weer in de matige zuiderwind. Ik besluit niet richting Middelharnis te rijden maar richting Brouwersdam. Het pittoreske Havenhoofd licht er vredig en stil bij. Een aantal bewoners zitten lekker in hun voortuin te genieten van de lentezon een bakkie koffie en van de rust. Normaal gesproken ga ik na het haventje rechtsaf richting Oostdijk maar ik besluit nu eens wat anders te doen en blijf rechtdoor het fietspad volgen. Rechts van het fietspad zie ik allemaal leuke paadjes en na het derde paadje besluit ik op verkenning uit te gaan. Ik stuur zo’n paadje op, het is gelijk ff pittig klimmen want het pad gaat omhoog een dijk op. Na 200 meter op het pad gereden te hebben aan de andere kant van de dijk, dus onzichtbaar vanaf het fietspad, zie ik ineens een rood MTB bordje . Het bordje wijst naar rechts, het dichte kreupelhout in. Wat een leuk pad. Dwars door de dichte begroeiing slingert het pad zich van links naar rechts, met soms scherpe bochten en kleine steile klimmetjes om uiteindelijk te eindigen (na een steile klim) op een dijk. Boven op de dijk gaat het pad verder en stort zich opeens in de diepte, remmen is noodzakelijk want aan het eind is een sloot. Ik heb nog steeds geen idee hoe lang de route is, als ik weer bij Havenhoofd uitkom denk ik “het zal nu wel afgelopen zijn” maar nee de route gaat verder over het grindpad onderlangs de haven. De route blijft verdergaan langs het meer (geen idee hoe dat meer heet). Diverse keren moet je de dijk op en af. Soms is het even zoeken naar de Rode MTB bordjes maar dat maakt het leuk. Slinger de slang gaat het richting de N57, ook hier allemaal gave paden door dichte begroeiing. Na een steil klimmetje sta ik opeens op een soort hoogvlakte met uitzicht over het meer (zonder naam), schitterend. De N57 wordt overgestoken richting de binnenhaven van Stellendam, ook hier duikt de route direct het kreupelhout weer in om uiteindelijk uit te komen op het havengebied, hier een klein stukkie over de weg (kan ik ff bijkomen) om dan weer onder de N57 door te duiken richting Goedereede. Eer dat ik Goedereede ben heb ik alweer een dozijn leuke uitdagende paadjes genomen. FF cultuurhappen en zoeken naar de MTB bordjes in Goedereede. Wat een supermooi marktplein hebben ze daar zeg, vandaag alleen niemand te bekennen. De route gaat verder richting Oudorp en het is elke keer weer een verassing welke kant de route opgaat. Bij de Vrijheidsweg aangekomen gaat de route een heel stuk over het grint/fietspad weer richting Havenhoofd en uiteindelijk kom ik weer bij de auto. Ik heb 42 kilometer op de teller staan. Wat een leuke route, de parcours bouwers hebben echt hun best gedaan. Het is zeker waard om er een keer heen te rijden met de auto. Met de fiets kan ook maar dan heb je uiteindelijk wel meer dan 80km op de teller staan. Ik had weinig energie over aan het eind van de rit. Eigenlijk moet je dit niet lezen want dan is de verassing een beetje van de route af.
Voor degene die morgen niks te doen hebben, een aanrader.